2011
júl.
21.

Igen, ha Hoffmann Rózsa 36-37 fős (!) osztályokkal számol, tényleg úgy tűnik, mintha sokkal kevesebb gyerek lenne, és be kell zárni az iskolákat.

 

Kapcsolódó hivatkozások:

 

A heti szakpolitikai figyelők összeállítása során munkatársaink gyakran találkoznak olyan kormányzati tervekkel, nyilatkozatokkal, melyeket fura módon szinte teljesen reakció nélkül hagy az egyre magasabb ingerküszöbű közvélemény. Az okok részben sejthetők - de ettől még tény, hogy legutóbb például Hoffmann Rózsa ismertetett olyan terveket, melyekhez hasonlókon az oktatáspolitikáért korábban felelős SZDSZ-es politikusok még csak gondolkodni sem mertek volna.

 

Az oktatási államtitkár (akinek pártja nem kis részben épp a tandíjellenes népszavazás sikerének köszönheti, hogy kormányra került) az MTI-nek adott interjújában így fogalmazott:

A jövőben is szép számmal lesznek olyanok, akiknek a tanulmányait az állam fedezi, s emellett lesznek hallgatók, akiknek maguknak kell vállalniuk a képzés teljes költségét.

Nem megkérdőjelezve az államtitkár igazát a tekintetben, hogy a jelenlegi forráselosztás logikája rossz, egyszerre finanszíroz túl sokat és egyben túl keveset (Hoffmann egyes szakokon az állami férőhelyek bővítését is tervezi), mégis meg kell jegyezni: eddig még senki nem mert elmenni. A teljes önköltséges felsőoktatási képzés sem a rendszerváltás után a tandíj bevezetését minőségbiztosítási okokból elsőként sürgető Mádl Ferenc, sem a megszorításokat csomagba foglaló Bokros Lajos, sem a nagy átalakítási víziókat rohamtempóban diktáló Magyar Bálint fejében nem fordult meg. Mindig, mindenki csak hozzájárulásról, a költségek egy részének a hallgatókra terheléséről beszélt - a megvalósítás pedig még ide sem jutott el.

Érdekes politikai klímában élünk, hogy ma viszont már arra is csak legyint a közvélemény, ha az előző kurzus alatt még szitokszóként használt "fizetős..." jelző kerül elő egy ilyen szenzitív témában.

Ugyanilyen érdekes az iskolabezárások ügye. A liberális oktatáspolitika egyik mantrája arról szólt, hogy kevesebb, de jobb iskola szolgálja a gyerekek érdekét, a helyben tanulás vs. utazás a minőségi oktatásért vitában a fideszes politikai mindig is a bezárások és összevonások ellen emelte fel a hangját. Itt is felemás helyzet van jelenleg: az egyháznak átadott, 80-90 iskola nyilvánvalóan nem vész el technikailag a nagyközönség számára, igaz, a nem vallásos családok komoly kényszerhelyzetbe kerülnek emiatt. Ugyanakkor a konkrét iskolabezárásokra, amikor nem átadják, hanem valóban megszüntetik, esetleg más intézményekkel összevonják az iskolákat, egészen működőképesnek tűnő kommunikációs csavart talált az államtitkárság. Persze kellett hozzá az önkormányzatok "segítsége" is - azonban a forráshiányos, hatásköreiket és bevételeiket folyamatosan elvesztő, az államtól egyre inkább függő és egyre gyengébb helyhatóságok partnerek voltak a trükközésben.

Itt a "hirtelen, drámaian csökkenő gyereklétszám" jelenségében összefoglalható érvet látjuk működés közben. Mint azt az államtitkár hírül adta (és a sajtó forráskritika nélkül átvette), a következő tanévre 150 ezer férőhelyet hirdettek meg a középiskolákban, de csak 96 ezer diákot vettek fel. Ez az 54.000 "hiányzó" gyerek lenne a fő érv arra, hogy miért kell iskolákat bezárni. Holott a demográfiai adatok nem igazolják azt a vélekedést, hogy pont most, hirtelen ennyivel kevesebb gyerek lenne - az ördög a részletekben rejlik. A lehetséges kapacitás, a 150.000 férőhely meghirdetése ugyanis az önkormányzatok hatásköre, akik ezt úgy állapították meg, hogy kiszámolták, mennyi gyereket jelentene összesen, ha egy iskola az adott évben, 36-37 fős osztálylétszámokkal indulna el.

A lényeg az utóbbi szám: 36-37 fős osztálylétszámok. A huszonegyedik századi pedagógia már rég nem dolgozik ilyen számokkal, sőt még a Ratkó-gyerek gyerekeinek demográfiai csúcspontján sem volt szükség arra, hogy az iskolák jelentékeny részében ekkora osztályokat indítsanak. Hoffmann számításai szerint azonban minden iskolában ekkora a maximális kapacitás - és így már igen könnyű hiányzó nebulókat kimutatni a statisztikában. Ha ugyanezeket az adatokat a ténylegesen felvett 96.000 diákra vetítjük, akkor azonos kapacitás esetén ideálisnak mondható, 25 fős osztályokat kapunk. Nem ez a normális? Nem ilyen keretek között folyik ma is a tanítás?

Mégis, a "hirtelen és drasztikusan lecsökkent gyereklétszám" egy kritika nélkül elfogadott, tényként kezelt érv lett a nyilvánosságban az iskolabezárások témájában. Mindez pedig elég lesújtó képet ad a jelenlegi ellenzékről is, hogy a jelek szerint egyetlen szakember se volt, aki ezt az általános iskola alsó tagozatában szerzett ismeretekkel elvégezhető számítást megtegye.

Az igazán érdekes azonban a politikai klíma, mely "benyeli" mindazokat a terveket és intézkedéseket, melyekért a tárcát korábban irányító SZDSZ-t úgymond meglincselték volna. Ez pedig egyszerre jellemzi az ex-SZDSZ-t, a jelenlegi kormánypártokat, és a politizáló nyilvánosságot is.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://republikon.blog.hu/api/trackback/id/tr493084429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Last Outlaw 2011.07.22. 01:45:36

A Fidesz egy undorító, álszent, hazug banda. De ha egyszer nincs gyerek, tényleg nem kell az iskola...

térfél · http://httphatterfel.blog.hu/ 2011.07.22. 17:47:53

- épp ez volt a témánk (5perce):), hogy a mai gyerekekhez nem elég 30-40 főnként egy pedagógus - sehol!
- a 75-től folyamatosan csökkenő gyereklétszám mellett - és ezt sehol nem említik - korunk fiataljai egyre nagyobb problémákkal kerülnek fel az oktatásba, tehát a kizárólagosan jó megoldást kellene abban megtalálni, hogy nem baj, ha kevesebb gyerekre több tanár jut. Sőt! Ezzel egyenesen kompenzálható lenne a képességhiányos kölkök nevelése... mert nem ördögtől való az, ha a gyengébb képességűeket kis létszámban felzárkóztatja a nevelő, egy másik meg viszi a normál képességű osztályt. Vagy! A kivételes tehetségűeket megint külön tanár okíthatná...
- volnának itt megoldások, de ha egyszer az oktatás és nevelés végletes elsilányítása az egyetlen célja a kormánynak? Én mindig azt nézem, hogy pénz van Alekoszra, van nemzeti vágtára, van stadionra, van focistákra, van milliós havi fizetésekre és politikusi költségtérítésre... és minden senkiházi futtatására... de érdekes módon (?) sosincs keret arra, hogy a kevesebb létszámú osztályok megmaradjanak - de azok hatékonyabb képzése megvalósuljon. :(
- vagyis, a szándék az, ami hibádzik! Nem a pedagógus és nem a gyerekhiány, vagy a pénz(hiány) a legnagyobb probléma, hanem annak az akarása, hogy síkhülyévé váljon az ország népe. :(

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.07.22. 22:30:02

"Nem megkérdőjelezve az államtitkár igazát a tekintetben, hogy a jelenlegi forráselosztás logikája rossz, egyszerre finanszíroz túl sokat és egyben túl keveset (Hoffmann egyes szakokon az állami férőhelyek bővítését is tervezi), mégis meg kell jegyezni: eddig még senki nem mert elmenni. "

Valóban?
felveteli.elte.hu/penzugyek/koltsegterites
"Amennyiben költségtérítéses képzésre jelentkezel, akkor a képzés költségeit saját magad kell, hogy megfizesd. A költségtérítés mértékét minden felsőoktatási intézmény saját hatáskörben, maga állapítja meg, azonban köteles azt minden évben a Felsőoktatási Felvételi Tájékoztatóban közzétenni."

Az már más kérdés, hogy a költségtérítéses rendszer fenti - törvénybe foglalt - alapelvét az iskolák kezdetben anyagi érdekből - hogy minél több hallgatót vehessenek fel - később ideológiai alapon - hogy a költségtérítéses és az államilag finanszírozott hallgatók közötti határt elmoshassák a tandíjra készülve - folyamatosan elszabotálták és az államilag finanszírozott helyek pénzéből támogatták a költségtérítésesek tandíját.

Az alapelv azonban mindig az volt, hogy a költségtérítéses kifizeti a képzése teljes költségét. Ez így van a törvényben.
süti beállítások módosítása