2012
nov.
21.

Személyes élményeimből (vallásos családom, barátaim, katolikus gimnáziumi tanulmányaim) tudom, hogy a hívő ember jellemzője nem elsősorban a görcsös ragaszkodás az elavult szabályokhoz. CSABA Réka írása

Nem szeretném tovább gördíteni az újabb plágium-galacsint, mert nem dolgom megítélni a kreatív módszereket, amelyekkel néhányan igyekeznek megszerezni a társadalmi megbecsülést biztosító papírokat. Viszont meglehetősen boldog vagyok, amikor újabb politikusról derül ki, hogyan boldogult az életben, mielőtt belebújt a közjogi méltóságoknak járó szuperhős-szerepbe. Ez a jelmez ugyanis nálunk eleve feleslegessé teszi minden kritika és a szuperképességek valódiságát firtató kétely megfogalmazását, hiszen az nyilvánvalóan a Gonosz támadása, és a tipp személyesen a Sátántól érkezett e-mailben.


A botrányhoz szokott szemnek talán már fel sem tűnnek ezek a hírek, mégse menjünk el mellettük, mert nélkülük soha nem derülhetne ki például, hogy ki is a sátán (vagy legalábbis milyen képben jelenik meg) Semjén Zsolt szerint: ő a rockzenével, és ezen belül konkrétan Mick Jaggerrel, a Rolling Stones énekesével vél felfedezni veszélyes hasonlóságot.

mick.jpg


Persze nem az a lényeg, hogy az akkor 28 éves fiatalember (a mai miniszterelnök-helyettes) egy 1990-ben írt teológiai témájú dolgozatban milyen véleménnyel van egy rocksztárról. Érthető módon nem volt oda a szex-fenomén Jaggerért, és egyébként a sátán és a rockzene összekapcsolása sem az ő fejéből pattant ki.
Azért tartom fontosnak ezt a történetet, mert megint egy magát kereszténynek valló, sőt, a hazai kereszténység politikai képviseletét ambicionáló közszereplőről van szó, olyan kontextusban, amely miatt megint nevetséges színben tűnik fel az általa reprezentált közösség. A közvélemény számára az ilyen hírek kapcsán lassan úgy tűnik, hogy a magyar keresztények tényleg olyanok, mint ahogyan azt a vallásosságukat főállásban művelők megjelenítik: szűk látókörűek, korlátoltak és paranoidok. Fogalmuk sincs a valóságról, esetleg vélt vagy valós érdekből próbálnak úgy tenni, mintha nem lenne, és ezt igyekeznek mindenki másra is rákényszeríteni.


Érdemes fellapozni Tóta W. Árpád munkásságát, ő régóta missziójának érzi a magyar kereszténydemokraták, de általában is a vallásos világkép folyamatos kritikáját, és a vallásos emberek röhejessé tételét. Szerintem részben azért, mert a magyar társadalom nagy részéhez hasonlósan eddig csak olyanokkal találkozott, akik elsősorban abban élik meg a vallásosságukat, hogy az elmúlt évszázadok gazdasági-társadalmi fejlődésének köszönhető, az életet könnyebbé, szórakoztatóbbá és talán élvezetesebbé tevő lehetőségeket akarják korlátozni. Vagy olyanokkal, akik mini-keresztes háborúkat vívnak a mindennapjaikban, de ettől sem boldogabbak, sem jobbak nem lesznek. Emiatt állíthatja meggyőződéssel, hogy a hittel nem egyeztethető össze a felvilágosult, nyitott, toleráns gondolkodás.


Ez sajnos könnyen megeshet, ha az ember a családja révén vagy más úton nem kerül közvetlenül kapcsolatba azokkal az emberekkel, akik hivatásukkal, munkájukkal és egész életükkel azokat az értékeket valósítják meg, amelyeken a keresztény vallás alapjai nyugszanak.


Pedig arról személyes élményeim (a főként vallásos családomban, barátaim körében és a katolikus gimnáziumban tapasztaltak) alapján meg vagyok győződve, hogy vannak, akik szerint a hívő ember jellemzője nem elsősorban a görcsös ragaszkodás az elavult szabályokhoz. Nem fő tevekénysége a további társadalmi változások lehetőségét figyelmen kívül hagyó tilalmak gondos alátámasztása. Nem célja a tilalomszegést követő büntetés szörnyűségének minél aprólékosabb lefestése. Sokkal inkább a szeretet, az emberi méltóság tisztelete, a jóságba és az arra való törekvésbe vetett hit, az értékek iránti elkötelezettség, az elfogadás, a bűnbánat, a megbocsátás és mások segítése jellemzi a hívő embert.


Ezért vagyok tanácstalan, ahányszor azt látom, hogy olyanok képzelik magukat képviselőmnek, akiknek szerintem a kereszténységhez, és annak az általam legfontosabbnak tartott értékeihez és üzenetéhez vajmi kevés köze van. Ha lenne, egyet értenének velem abban, hogy ha Jézus tumblr-ezett volna, akkor biztosan több cicás videót, és vicces meg tanulságos sztorit posztolt volna, mint azonnali korlátozást, tiltást és büntetést követelő kirohanást.


Tanácstalan vagyok, mert azt szeretném, ha nem kéne rosszul éreznem magam amiatt, hogy egy vallásos közösséghez tartozom. Ez viszont úgy nagyon nehéz, hogy ott néhányan meg akarják mondani, hogy Isten kit és mit szeret, milyen zenét hallgat, állandóan odafestik az ördögöt a hálószoba falára, vagy újabb és újabb tilalmakkal próbálják megakadályozni, hogy a sátán megrontsa és elveszejtse - az ő világképük szerint - önálló döntésre képtelen emberek lelkét.


És főleg azt szeretném, ha nem csak azok szólalnának meg a keresztények képviseletében, akik ellopják tőlem az identitásom egy részét, és a demokratikus értékekkel ellenkező törekvéseikkel mindenki előtt megkérdőjelezik a vallás létjogosultságát a modern ember életében. Azokat is szeretném látni és hallani, akik nem csak bemagolt leckét mondanak fel, és minden kérdésben a sátán kísértését látják, hanem akik gondolkodnak a hitükről, és a válaszaikkal nem a szigorú tanárbácsinak akarnak megfelelni, hanem saját lelkiismeretük szerint igyekeznek betartani a szabályokat. A vallásukét, és a liberális demokráciáét is, akármilyen nehéznek is tűnik elsőre a feladat.

A bejegyzés trackback címe:

https://republikon.blog.hu/api/trackback/id/tr904918492

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az én kereszténységemet nem Semjén képviseli 2012.11.21. 21:33:01

A közvélemény számára az ilyen hírek kapcsán lassan úgy tűnik, hogy a magyar keresztények tényleg olyanok, mint ahogyan azt a vallásosságukat főállásban művelők megjelenítik: szűk látókörűek, korlátoltak és paranoidok.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Megtalállak 2012.11.21. 17:42:57

Jó cikk, teljesen egyetértek veled!
Engem is neveztek már sátánistának amiatt, hogy milyen zenét hallgatok.

forgalomkorlatozas · http://forgalomkorlatozas.blog.hu/ 2012.11.21. 21:21:39

Kedves Réka!
Abban igaza van Tótának, hogy ezt a meccset nektek, magukat keresztényeknek nevezőknek kell lejátszanotok.

Számoljunk csak, hány ilyen ember táborozik most a parlament előtt Semjén Zsolt lemondását követelve?
.
.
0
.
.
Na látod. Akkor ezentúl, ahogy eddig is, Semjén Zsolt fog képviselni téged (is).

dr. Balta$ár 2012.11.21. 22:57:13

"Érdemes fellapozni Tóta W. Árpád munkásságát, ő régóta missziójának érzi a magyar kereszténydemokraták, de általában is a vallásos világkép folyamatos kritikáját, és a vallásos emberek röhejessé tételét. "

csak nem azért mert RÖHEJESEK valóban ?!?

ezek miatt a paprahalgató babonás buta vidéki özvegy nyugger vénnyanyák tartunk itt a XXI századi európában X. századi ázsiai ként...

mert párszázezer dróton rángatható birkamenetes mensevikkel 2/3 ot tud csinálni egy 1/2ázsiai 1/2csuti 1/2lábú tokás 1/2eszű kövér DAKOTA focista...

2012.11.21. 23:05:25

Jézus cicás videókat posztolgatna??? Először azt hittem, egy 10 éves kislány iskolai fogalmazását olvasom, de most nézem, hogy ez valami „intézet”, ami „stratégiával”, „kommunikációval” meg „közpolitikával” foglalkozik. Kemény lehet ez a csapat.

"olyanok képzelik magukat képviselőmnek, akiknek szerintem a kereszténységhez, és annak az általam legfontosabbnak tartott értékeihez és üzenetéhez vajmi kevés köze van"

Tehát Semjénnek vajmi kevés köze van a kereszténységhez, neked annál több. És ugye Semjén a kirekesztő, te meg a toleráns.

Az egész írás úgy hamis, ahogy van, nem részletezem, csak még annyit, hogy ha Semjén (vagy bárki más) el tudja lopni az identitásod, akkor soha nem is volt olyanod.

kovácsdpisti 2012.11.21. 23:56:45

Szerintem sem igazán jó írás, bár azért vannak benne jó dolgok. Ha valaki megtér, és elfogadja, hogy Jézus meghalt érte, és Isten egyszülött fiát adta, hogy bűnei megbocsátassanak, akkor logikusan az következik ebből, hogy az Úr a mi védelmünkre adott bizonyos törvényeket a Bibliában, és ennek alapja a szeretet.
A Biblia mellett kiállni nem szűklátókörűség, és nem paranoiditás, sokkal inkább bátorság, és hűség. A tolerancia pedig sokszor válhat gyávasággá, hiszen melyik a nagyobb szeretet meghagyni valakit a bűnében, és azt mondani, hogy mennyire szeretem, vagy türelmesen és alázatosan elmondani neki, h bizony a Bibliával, Isten szavával ellentétes amit csinálsz, ne tedd azt.
És nagyon sok ember névleg keresztény, hiszen ahogy Jézus is mondta: ''Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram! Uram! megyen be a mennyek országába; hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát.'' (Mt 7,21) A bűnbánat, és az ahhoz tartozó Jézusi örömhír elfogadása elengedhetetlen a kereszténnyé váláshoz. De végül is a bűnbánatról te is írsz, ami nagyon helyes is.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.11.22. 00:16:11

semjén egy komcsi, aki kiadja magát nemzeti-kereszténynek, vannak még egy páran, akik ennek gondolják magukat ugyanezzel a háttérrel.
bokros most megint "konzerv" pártot akar.

de itt egy valódi keresztény hang, nem ilyen óvodai, mint ez:
katolikusszemmel.wordpress.com/2012/09/04/a-kdnp-szot-emel-az-ormeny-nepirtast-kivalto-eszmek-es-annak-mai-kovetoi-ellen/

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 07:26:54

@dr. Balta$ár: Tótánál ez nem annyira misszió, mint inkább kényszeres reflex, valamit mindenképp gúnyolnia kell, és a vallás kézenfekvő egy ateista számára. Ehhez nála 0 önirónia és 0 emberismeret társul.

Szúrófény 2012.11.22. 07:35:15

egy ember, akinek a kereszténység a specialitása, W. Howitt, a következőket mondja: „Azoknak a barbárságoknak és elvetemült rémtetteknek, amelyeket az úgynevezett keresztény fajok a világ minden táján és minden nép ellen, amelyet le tudtak igázni, elkövettek, nincs párja a világtörténelem semmilyen korszakában, semmilyen fajnál, bármilyen vad és műveletlen, könyörtelen és szemérmetlen is volt az”. A holland gyarmati gazdálkodás története — és Hollandia a XVI. Század tőkés mintanemzete volt— „az árulás, megvesztegetés, orgyilkosság és aljasság felülmúlhatatlan képét tárja elénk Amerika arany- és ezüsttelepeinek felfedezése, a bennszülött lakosság kiirtása, rabszolgaságba döntése és a bányákba való eleven eltemetése, Kelet-India kezdődő meghódítása és kifosztása, Afrika átváltoztatása kereskedelmi vadaskertté, ahol fekete bőrűekre vadásztak, jelzik a tőkés termelés korszakának hajnalát. Ezek az idilli folyamatok az eredeti tőkefelhalmozás fő mozzanatai. (Marx:Tőke)

dr. Balta$ár 2012.11.22. 08:10:13

@Dinamuki: ne keverjük a sezlonyt a f@szommal...

én pl VALLÁSOS vagyok...

de az egyház mostanság kiesett a pixisból (semjén is)...

az inzézmények bizalomvesztése őket is eléri...
micsoda erkölcsi méjjségek, hogy amikor szegénység, akkor
a babonás népek ikszeltetéséért járó milliárdokat felveszi...

dr. Balta$ár 2012.11.22. 08:12:52

@Dinamuki: amugy a poszt épp eről szól...

hogy a VALLÁSNAK semmi köze az egyházhoz és apolitikai kereszténydemokratákhoz...

én csak azt teszem hozzá, hogy az egyház is zsemjéni sóti "magasságban" van kb... sőt...

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 08:23:33

@dr. Balta$ár: Ja, ez oké, hogy két külön dolog, Tóta mindkettőt szokta ekézni, az egyházat és a kereszténydemokratákat valóban jogosan, az általában a keresztények elleni beszólásai meg egy végtelen olcsó fajta cinizmus, amiből az ember jobb esetben kinő kb. 20 éves korára.

dr. Balta$ár 2012.11.22. 08:33:02

@Dinamuki: dehát most össztűz alatt van a keresztyénység...

a tuggyukkik... vagyis azt még nem is mondta 40% sóti zsemjén...

a MAGYAR keresztyényeket oroszlány elé vetik...
és úgy kezdték a tuggyukkik hogy semjlént a legerősebb bástyát támaggyák... gyengítendő a keresztyénységet !

varanus.blog.hu/2012/11/22/a_semjen_nyomaban_settenkedo_satan_931

wynarsky1 2012.11.22. 08:42:20

ezt kommenteltem a mandin, itt már lusta vagyok:

Kivételesen elolvastam az összes kommentet, csak úgy kíváncsiságból.
Félelmetes.
Magáról a cikkről elég kevés szó esik, viszont a liberálishülyepicsázás az megy. Egyesek füvező gruppenszexcsoportokban láttatják a szerzőt, mások Gyurcsámybérencnek, meg volt Szadeszosnak, le még nem kurvázták, de gondolom még nincs bent mindenki a KIM-ben..Most jönnek majd a nagyágyúk.
A tartalomról megint szó sincs.
A kommentelők nagy többsége csak a mandi által megvágott szöveget olvasta, nyilván ennyi elég is nekik.
A cikk tartalmával lenne nekem is vitám. Nem szívesen megyek bele abba, hogy Jézus mit csinálna, vagy mit nem, mert ez veszélyes játék.De ha már egyszer itt mindenki belelát Jézus fejébe(szerző és kommentelők egyaránt):szerintem nem posztolna a tumbleren. Nem lájkolna a fészbúkon, és leszarná a twittert is.
Ugyanakkor nem másolna dolgozatokat, hogy egy elvtelen rendszerben minél magasabb talpnyalói pozícióban üljön. Sőt, természetétől messze állna maga a talpnyalás is.
Nem posztolna cicákat, de vadászni sem járna. Mert bár a vadászat nem bűn önmagában, egy alázatos ember akkor sem szeret az erdőben gyilkolászni, elvenni életet, mert ő ilyen.
Nem szurkolna a liberális demokráciának, de gyűlölné a pökhendi, hazug diktátorokat, akik a megszerzett hatalmukat csalással, hazugsággal próbálják megtartani, hiszen pontosan tudjuk:
Az Ő királysága nem evilágból való.
Jézus nem ismerné el az erkölcsi relativizmust(igaz, Kedves Er "Horthy jobb, Kádárnál" Gé?).
Jézus nem tűri a lopást, a válást, a szexorgiákat, de ugyanígy nehezen viselné a Magyar Katolikus Egyház elvtelen dörgölőzését a jelenlegi kormányhoz, valamint lájkolná a békepapokat sem.
"Az én kereszténységet Semjén nem képviseli."
A megfogalmazás persze kicsit szerencsétlen, mert a kereszténység nem az egóra, az énre épül, hanem közösségélményre.(erről sokat lehet olvasni a jezsuita blogon).
Ugyanakkor a szerző erre próbált is utalni a cikkben.
Egyébként Semjén az én kereszténységemet sem képviseli, azt nekem magamnak kell megtennem, elsősorban az életemmel, a döntéseimmel, azzal, ahogyan Jézus felé fordulok.
Semjén Zsolt egy rossz vicc. Ugyanúgy rossz vicc, amit a MKPK művel. Ahogy magára hagyja a vidéket. Elárulja azokat, akik hisznek. Kiáll egy olyan kormány mellett, ami semmivel nem jobb elődeinél, és akiknek prominens vezetői hol liberálisak, hol KISZ-titkárok, hol Párttitkárok, hol sunyi elvtelen MSZMP vezetők voltak.
Ebben a kommentáradatban ismét bizonyságot nyert: a FIDESZ-KDNP nem keresztény, nem konzervatív, nem jobboldali. Ahogyan szimpatizánsai sincsenek teljesen tisztában ezekkel az értékekkel.
(basszus, de hosszú lett)

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 08:49:10

@wynarsky1: "a kereszténység nem az egóra, az énre épül, hanem közösségélményre." A cikkben szó sincs az egóról, hanem arról, hogyan éli meg valaki a Krisztussal való kapcsolatot (a mindent átölelő szeretetet), ami mindenkinél személyes kapcsolat. Ugye erről szól a "menj be a szobádba, és ott imádkozzál, ne a gyülekezet előtt" tanács is (elnézést, ha nem pontosan idéztem).

wynarsky1 2012.11.22. 08:56:43

@Dinamuki: még egyszer, lassan mondom, mint Lendvai Ildikó a nemleszgázáremelést.
A megfogalmazás nem szerencsés. Az én kereszténységem. Rossz az üzenete egy keresztény fül számára. A kereszténység, ami számomra a legfontosabb, vagy a kereszténység, mely meghatározza az életemet, ezek jobb megfogalmazások.
Pl.:
Semjén Zsolt távol áll attól, ahogyan nekem gyermekkoromtól kezdve a kereszténységet megismertem.
vagy ilyesmi..

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 09:02:58

@wynarsky1:
Aha, akkor megint ott tartunk, amit számonkértél a kommentelőkön, hogy a keresztény fül alatt leginkább a saját füledet érted, és ami a te füled bántja, az nyilván a keresztény fület is. Fenntartom a jogot, hogy az én fülem éppen annyira keresztény, mint a tiéd, és nekem semmi bajom nincs a megfogalmazással, mert értem, hogy mit akar mondani.

wynarsky1 2012.11.22. 09:14:40

@Dinamuki: én is értem mit akar mondani (ha már személyeskedünk, elhiheted, hogy sokkal jobban értem a kommentelőt mint te)
én azt állítottam, hogy maga a kereszténység olyan, hogy nem szereti az ilyen megfogalmazásokat, hogy az én kereszténységem, az én Jézusom, az én mozim(ja, az a Friderikusz), mert a kereszténység alaptermészete más. Nem az én a központ, hanem Jézus. A kereszténységet annak eszméit ugyanis az egoizmus pusztítja leginkább.
Én tehát nem kértem semmit számon a szerzőn, csak megjegyeztem, ha már keresztény cikket írunk, ez egy nem szerencsés(még azt sem írtam, hogy rossz)megfogalmazás.
Az jó, ha megértetted a szerzőt, próbálj meg akkor engem is...
erről ennyit

wynarsky1 2012.11.22. 09:15:39

(ha már személyeskedünk, elhiheted, hogy sokkal jobban értem a "kommentelőt" mint te)
szerzőt gondoltam

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 09:30:34

@wynarsky1: Ha én beszélek, akkor a saját véleményem mondom el, mindenki így tesz, még te is, és a másikkal szembeni udvariasság része, hogy nem tekintem a saját véleményem (az övével szemben) univerzális igazságnak.

Higgyem el, hogy te jobban érted? Tudod mit? Nem hiszem el! :-)

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 09:33:40

@wynarsky1: a kölcsönös megértés jegyében: Amire te azt mondod:"Én", én arra azt mondom: "ego". Az a csúónya kis Semjén, aki mindannyiunkban ott él.
Míg a valódi "én", még Semjéné is, nincs ellentétben a valódi keeresztény tanítással.

Dinamuki · https://vimeo.com/309900652 2012.11.22. 10:11:00

@wynarsky1: egyébként ez az egész kis vitánk ("én" jobban értem, "én" tudom jobban, mi a keresztény stb.) nem azt mutatja-e, hogy ennek a bizonyos "énnek" (aki megért, vagy nem ért meg) elég központi szerepe van a többi emberrel, a kereszténységgel, Krisztussal stb. való kapcsolatban?

Waldi! 2012.11.22. 11:25:29

De hat hogyan lehetne osszeegyeztetni a felvilagosult, nyitott, tolerans gondolkodast mindenfele sivatagi torzsek dogmakent kezelt babonaival? Hacsak a nem eleg tolerans, felvilagosult, nyitott hittetelektol el nem tekintunk. De ennyi erovel ateistakent en is hivo vagyok, csak nemileg alaposabban gyomlaltam.

kovácsdpisti 2012.11.22. 18:29:31

@wynarsky1: Én is kommenteltem, és úgy gondolom nem jó dolgokat írsz. Jézus fejébe belelátni csak a Biblián keresztül lehet, hiszen az egy Isten által ihletett hiteles forrása az evangéliumnak. Tehát, ha Jézus gondolkodás módját ismered, azt csak az Igén keresztül ismerheted meg, az az elsődleges forrás, csak a Bibliából idézve lehet Jézust megismerni.

Mikor azt írod, hogy nem nézné jó szemmel a mai diktátorok működését, akkor nem teljesen veszed figyelembe amit Jézus mond akkor, mikor azt mondja, hogy add meg a császárnak ami a császáré, és Istennek ami Istené. A római levél is foglalkozik az államhatalom kérdésével, a Rm 1, 1-7-ből jól megismerheted az ide vonatkozó Istentől jövő tanítást.

A kereszténység nem úgy műküdik, h ez az én véleményem, az pedig a tiéd. Világos, egyértelmű üzeneteket tartalmaz a Biblia, ami a keresztény élet alapja. A megtért keresztényi élet teljesen szembe megy a posztmondernnel, az egzisztencializmussal, és valahol a liberalizmussal is. Hiszen egy mai liberális ember azt mondja: valósítsd meg önmagad, és ne ítélkezz, fogadd el a másik ember úgy ahogy van. A keresztény azt mondja: járt Jézus útján, és ne térj le arról. Türelemmel légy a embertársaid iránt, és szeresd őket, de vesd meg a bűnt, és ne tűrd meg magad körül. Szerintem érthető, hogy ez két egészen más logika.
süti beállítások módosítása