2014
jan.
21.

A baloldali-ellenzéki összefogással a Jobbik harmadik helye rögzült: míg 2010-ben csak alig maradt le a második helyről, mostani támogatottsága jelentősen elmarad az MSZP-Együtt-PM-DK-Liberálisok támogatottságától. A Jobbik korábbi komoly régiós előnye (Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön) eközben mérséklődött, ez pedig azzal a következménnyel jár, hogy a Jobbik valószínűleg nem fog tudni egyéni választókerületi győzelmet szerezni. REINER Roland blogbejegyzése.

Kapcsolódó hivatkozások:

A baloldali megállapodással a 2014-es választások egyéni választókerületi eredményének latolgatása újra napirendre került – a Republikon Intézet is végzett ilyen modellezést. Ezzel együtt a közbeszédben újra előkerült a Jobbik kérdése: nyerhet-e a radikális párt egyéni körzeteket, beszélhetünk-e háromesélyes körzetekről? A 2012-es Haza és Haladás Alapítvány által készített elemzés a körzetek egy részét hárompólusú választókörzetként jellemezte, ahol a Jobbik jelenlétével – és akár győzelmi esélyével – számolni kell. Mára azonban a Jobbik és a baloldal támogatottsága és belső összetétele egyaránt átalakult, ezért egy 2014-es becsléshez más feltételekkel is számolni kell. Meggyőződésünk, hogy a 2010-es eredmények figyelmen kívül hagyása és túlértékelése egyaránt hibás köveztetésekhez vezet.


A jelenlegi helyzet két szempont alapján is abba az irányba mutat, hogy bár a Jobbik helye a parlamentben nem kérdés, ez a támogatottság nem elegendő arra, hogy a párt harmadik pólusként beleszóljon a Fidesz és a baloldali jelölt küzdelmébe. Ehhez ugyanis arra lenne szükség, hogy a Jobbik támogatottsága meghaladja 2010-es szintjét, és hogy legyenek olyan körzetek-régiók, ahol a párt támogatottsága jóval magasabb, mint az országos átlag. A jelenlegi adatok és tendenciák azonban azt mutatják, hogy egyik feltétel sem adott.


A 2013 végéig elemzett adatok azt mutatják, hogy a Jobbik nem tudott megerősödni a 2010-es választás óta, míg a baloldali összefogás jelöltjének várható támogatottsága jóval nagyobb lesz, mint a 2010-es egyedül induló MSZP támogatottsága volt – így a két formáció között nő a távolság.  A Jobbik teljes népességben mért bázisa végig stabilan a 8-10 százalék közötti sávban ingadozott, a ciklus alatt lényegében mindvégig megmaradt harmadik erőnek. Ha a baloldali összefogás eredményeit nézzük (MSZP, Együtt-PM, DK összeadott támogatottsága), a választási eredményhez leginkább közelálló biztos szavazó pártválasztó kategóriában, úgy világosan látszik, hogy a különbség a ciklus alatt folyamatosan nőtt, és mára az MSZP-Együtt-PM-DK-Liberálisok lista támogatottsága közel kétszerese a Jobbikénak. Mivel a Jobbiknak 2010-ben sem sikerült egyéni választókerületi győzelmet szereznie, miközben akkor listás eredményét tekintve csak három százalékpontos hátrányban volt a szocialistákhoz képest, a jelenlegi, több mint tizenöt pontos hátránya alapján egyéni győzelemben aligha bízhat.

jobbik01.jpg1. ábra: A Jobbik és az MSZP-Együtt-PM-DK támogatottsága a biztos szavazó pártválasztók körében, (Ipsos, Medián, Tárki átlagok)

A megnőtt támogatottság-különbség hatását jól mutatja, ha megnézünk egy konkrét körzetet, ahol a Jobbik 2010-ben az egyik legjobb szereplést hozta. Az ózdi körzet – listás szavazatok alapján – volt négy évvel ezelőtt a Jobbik egyik legerősebb körzete: itt messze az országos eredményén felül kapott szavazatokat, és a napokban látott elemzések is többek közt ezt a körzetet jelölik meg, mint olyan választókerületet, ahol a Jobbik nyerhet. Az átszámolt szavazatok alapján 2010-ben itt a Jobbik 31 százalékot szerzett, miközben az országos támogatottsága 17 százalék volt, tehát közel kétszer annyian voksoltak az ózdi körzetben a Jobbikra, mint az ország egész területén. Az MSZP 2010-ben ugyanitt az országos átlagának megfelelő 19 százalékot hozott: ez gyenge eredménynek számított a korábbi választásokhoz képest, de jól mutatja azt is, hogy még a komoly visszaesés ellenére sem szerzett országos eredményénél rosszabbat. Végül a Fidesz 43 százalékkal végzett az első helyen, mely az országos 53 százalékánál mintegy 20 százalékkal gyengébb eredmény.  Ha ugyanezek az arányok (avagy területi súlyok) érvényesülnének ma is, a Jobbik jelenlegi 14 százalékos országos támogatottsága körülbelül 26 százalékos eredményt hozna, míg ha a baloldali jelölt 2010-hez hasonlóan most is az országos eredményét érné el, úgy 33 százalékot szerezne – egyértelműen megelőzné tehát a Jobbikot.   


Ha a fenti logikát kiterjesztjük az összes körzetre, és a 2010-es Jobbik és MSZP-s területi súlyokkal modelleznénk a 2014-es választásokat, lényegében nem lenne olyan körzet, ahol a Jobbik jobban szerepelne – fej-fej melletti eredményt is csak három körzetben (két szabolcsi és egy borsodi körzetben) látunk. Tehát ha a Jobbik 2014-ben is kiemelkedően szerepelne Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön, valószínűleg még akkor sem lenne olyan körzet, ahol biztosan megelőzné a baloldal jelöltjét, köszönhetően annak, hogy a baloldali összefogás jelöltjét mintegy kétszer annyian támogatják most, mint 2010-ben az MSZP-s jelöltet – ekkora különbséget pedig a régiós súly-különbség sem tud kompenzálni.

A 2. ábrán bemutatjuk, hogy a 2010-es területi súlyokkal modellezve a jelenlegi helyzetet, milyen eredmények születnének a leginkább Jobbik-esélyesnek tartott körzetekben (Ózd, Kazincbarcika – a korábbi Sajószentpéter, vagy Vona Gábor körzete, Gyöngyös). A mostani pártpreferenciákat kivetítve azt látjuk, hogy a baloldali jelölt jobban áll, mint a Jobbik indulója és több ilyen körzetben reális cél lehet számára a Fidesz legyőzése is.

jobbik02.jpg2. ábra: Néhány választókörzet hipotetikus eredménye, a 2010-es területi súlyok és a jelenlegi pártpreferenciák figyelembe vételével


Ezzel szemben abban a három körzetben, ahol a 2010-es súlyok alapján a Jobbik és az MSZP fej-fej mellett állhat (Mezőkövesd, Nyírbátor, Kisvárda), a Fidesz előnye egyértelmű. Azok az egyéni választókerületek tehát, ahol a Jobbik esetleg beérheti a baloldali jelöltet alapvetően olyan körzetek, amik az ellenzék számára jellemzően egyébként sem – vagy csak egy jelentős győzelem esetén – nyerhetőek.  
Mindemellett van egy másik szempont is, ami az ellen hat, hogy a Jobbik az egyéni körzetek egy részében győzni tudjon, ez pedig az a tény, hogy a párt támogatottsága valamivel kiegyenlítettebb lett, mint 2010-ben volt: nincs már olyan előnye Észak-Magyarországon, mint négy évvel ezelőtt volt. Egy 2013 elején készült kutatás alapján írt tanulmányunk azt mutatta, hogy a Jobbik karaktere némiképp megváltozott: míg 2010 és 2012 között a Jobbik egy elsősorban Kelet-Magyarországon erős, inkább alsó-középosztályból szerveződő, a gazdaságilag aktívakra és az átmenetileg elszegényedett, munkanélküliekre egyaránt építő párt volt, 2013-ra egy területileg kiegyenlített, markánsan az aktív munkavállalókból álló, a középosztály felé tendáló párttá vált.

jobbik03.jpg3. ábra: A Jobbik támogatottságának regionális különbsége, az országos támogatottsághoz (=100%) képest; az adatok 2012-ből és 2013-ból származnak, Republikon-Ipsos kutatás

A fenti ábra azt mutatja, hogy a 2010-es szavazáskor a Jobbik legerősebb régiója Észak-Magyarország volt, a visszaemlékezések alapján itt több mint 80 százalékkal több támogatója volt, mint országosan (ez az arány nagyjából megközelíti a választási eredmények alapján számított súlyt). Ugyanakkor 2012-ben a régió előnye már valamelyest csökkent, míg a 2013-as mérés egy igencsak kiegyenlített támogatást mutatott.  


2012 és 2013 ősze közötti időszakban a Tárki is jelentős átalakulásról számolt be, ami elsősorban az Észak-Magyarországi régiót érintette. A Jobbik korábban a Tárki mérése alapján is ebben a régióban volt a legerősebb, míg 2013 szeptember-októberére országos átlagához gyengült.  A Tárki mérésekben ugyanezen időszak alatt a régióban az MSZP támogatottsága emelkedett meg, így vélelmezhető az az átrendeződés, amit a mi tanulmányunk is kimutatott. a régióban a baloldal visszaveheti vezető helyét.

jobbik04.jpg

4. ábra: A Jobbik iránti szimpátia alakulása régiónként, negyedévente; Tárki

A Tárki adatsora is bizonyíték arra, hogy a Jobbiknak ugyan továbbra is vannak erősebb és gyengébb régiói, ám az eltérés mértéke csökkent az elmúlt időszakban – ez pedig azzal jár, hogy valószínűleg nincsenek olyan körzetek, ahol a párt kimagaslóan jól tudna szerepelni.  Noha az elkövetkezendő hónapok kampánya ezeken az arányokon változtathat, a Jobbik az utóbbi időszakban érezhetően a fiatalok és a középosztály felé próbált nyitni, azaz inkább a Fidesz és nem a baloldal rovására akart erősödni. A Jobbik biztosan nem fogja feladni az észak-magyarországi, észak-alföldi régiókat és alighanem 2014-ben is átlag felett fog itt szerepelni, előnye azonban meglátásunk szerint nem lesz olyan tetemes, mint a 2010-es választásokon, így az egyéni mandátumok sorsába nem fog tudni beleszólni, legfeljebb a második helyért versenyezhet.


Ezzel pedig a Jobbik egyértelmű vesztese lehet az új parlamentnek: egyéni győzelmek híján, csak az országos listáról szerezve mandátumot frakciója nagyjából a harmadára zsugorodhat a felére csökkenő parlamentben. 2014 után Vona Gábor egészen biztosan nem lesz miniszterelnök, és nem a Jobbik jelenti majd a legnagyobb ellenzéki erőt sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://republikon.blog.hu/api/trackback/id/tr195773569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.21. 15:26:44

Egyetértek. Viszont ahol erős a Jobbik, ott ez az MSZP-t segíítheti.

rocksztar 2014.01.21. 23:27:14

igazából az új vk-i körzethatárokat nem érinti az elemzés, pedig csak lenne érdemes filozofálgatni

Huncutkukac (törölt) 2014.01.21. 23:52:29

Ez jelenleg nem is probléma.
Kell még 4 év a panelprolinak, hogy rájöjjön, MEGINT és ÚJRA átverték.

Ráadásul addigra szavazóképes lesz az a réteg (Gimnazisták, Főiskolások, Egyetemisták) amelynél a Jobbik TORONYMAGASAN vezet.

Ezért 2018-ban - ha nem cseszi el - A Jobbik akár kormányra is kerülhet...

Baloldali érték 2014.01.22. 01:25:20

@Huncutkukac: A főiskolások egyetemisták most is szavazhatnak.

visszakettopadlogaz (törölt) 2014.01.22. 05:39:42

2018 lesz a Jobbik "valasztasa". Az ido nekik dolgozik, ez ketsegtelen.

A fidesznek van egy megcsontosodott valasztoi retege, azok meg legalabb 3-4 valasztason hozzak az alapbazist. Ugyanez az alapbazis az MSZP nel fogyatkozik, ( 50-60-70 evesek) a Jobbiknal pedig no. A bizonytalanokon sok mulik ( az lassan kozhely ) de summa summarum ha minden igy marad akkor csak ido kerdese egy Jobbik ( vagy 2/3-os Jobbik !!) kormany hatalomra kerulese.

A kerdes tehat nem az hogy kormanyon lesznek e hanem az hogy mikor. Ebbol kovetkezik a masodik kerdes: jo lesz e az. Ez igazabol a nagy kerdes.

NekemNemEzKell 2014.01.22. 06:59:25

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: "Viszont ahol erős a Jobbik, ott ez az MSZP-t segíítheti. "Bizony így van.Nem véletlen, hogy a Gyurcsány segítségével megerősödött pártra szüksége van a baloldalnak. Lásd: Gyurcsány....

fotelfasiszta 2014.01.22. 07:11:28

@NekemNemEzKell: Ja, az elkuras nagyon sokat segitett.

csepke 2014.01.22. 07:29:45

Amit most Jobbikos körzetként könyvelnek el, Észak-Mo, ott szerintem nem azért csökken a támogatottsága amit a tanulmány gondol, hanem mert ott már a kedvenc kisebbségünk aránya lassan túlnövi a "többséget". 2018-ban meg még kevesebb esélyük lesz.

Brukk 2014.01.22. 08:00:30

A Jobbiknak az az előnye a baloldali összefogáshoz képest, hogy - Pest mellett - van egy erős regionális bázisa. Ezzel szemben a baloldali összefogás vidéken elég gyenge.

konrada 2014.01.22. 08:18:18

@Huncutkukac:
...azért azt is figyelembe kell venni, hogy mire az általad jelzett korosztály érni kezd, addigra nem lesznek annyira radikálisak, mert ez a világ sora.
Azaz: amíg az ember fiatal - nincs veszteni valója, ezért forradalmi hévben ég. Ahogyan kezd felnőni és lesz mit féltenie, válik liberális-reformerré, azaz nem eltörölni, csak javítani.
És mikor megöregedik, akkor már úgy gondolja, minden változás csak rosszabb lehet és lesz belőle konzervatív.
(Ezt eggtyébként Churchill után írom szabadon.)

Ezért ha a Jobbik a mostani radikális irányvonalát tartja, úgy legfeljebb a mindenkori fiatalok és lecsúszottak között tud bázist fenntartani, annál középkorúaknál, és középrétegnél nem, amelybe a mostani fiatalok beleöregednek majd, nem.

2014.01.22. 08:20:58

@csepke: Azért csökken, mert ott a Jobbiktól vártak bizonyos belpolitikai intézkedések melletti kiállást, amiely ígéretét a Jobbik elfelejtett, és bizony sok az elégedetlen ember, aki azt látja, hogy miközben masíroznak a gárdisták, a Jobbik a fidesznek hajbókol.

Kivlov 2014.01.22. 08:31:57

remélhetőleg nyerhet...

jagortha 2014.01.22. 08:38:08

Az elemző a dolgozatában Zala megyéről teljesen elfeledkezett, holott 2010-ben a listás szavazatok alapján a JOBBIK itt az MSZP-t megelőzve a második volt.
A FIDESZ ebben a megyében csak saját magát verheti meg, például Zalaegerszegen a rossz jelöltállításával, ugyanis ebben a körzetben egy olyan falusi polgármesterecskét indít, aki jelenleg is parlamenti képviselő és az elmúlt 4 évet gyakorlatilag "néma leventeként" ülte végig. A körzet lakói amúgy is elégedetlenek a helyi Fidesz képviselők gyenge érdekérvényesítő képességével, ami a jelöltnél még gyengébb, mint a jelenlegi képviselőé.

Void Bunkoid 2014.01.22. 08:39:12

@konrada: +1

én is ezt akartam pont írni, hogy a jobbikos turulos belvárosi rokkergimisek négy év múlva jólfésült zselés közgazdászhallgatók lesznek, és a fideszre fognak szavazni :)

♔batyu♔ 2014.01.22. 08:43:50

Ez szerintem is így van, de így volt ez 2010-ben is, így a Jobbik megőrizheti pozicióit. Sőt egyáltalán nincs borítékolva, hogy a Gyurcsánnyal, Bajnaival "erősített" baloldal össze tudja adni a külön indulás szavazatait, márpedig ha e miatt nem mennek el, az is a jobbikot erősíti.

Továbbá, az emberek (a ballib és jobbos panelok ellenére - vezérürüt követ és efféle baromságok) az érdekei mentén szavaz. Ahol már életveszélyes kimenni az utcára a cigányok miatt, (Miskolc egyes helyein is van ilyen) ott a jobbik fog tarolni.

Azzal együtt véleményem szerint a Jobbik a helyi választásokon lesz a 4 évvel előttinél jobb.

Konzervatív0 2014.01.22. 08:44:37

jobbik... nos gondban van a jobbik is szerintem, mert nem tudja növelni a táborát.
2010 előtt az elégedetlenek radikálisabb része sorolódott a jobbikhoz, akik radikális változásban gondolkodtak (cigányozás, stb), és a jobbik kommióunikációja is az volt, hogy csak ők jussank be a parlamentbe, majd ők megmutatják hogy irgum burgum...
ÉS mi történt?
Bekerültek a parlamentbe, és nem tudtak virítani semmit a 4 év alatt csak annyit hogy többeket kitettek a soraikból, többek meguktól mentek. Tagokról derült ki hogy zsidó felmenőik vannak aki melltt ugyan kiáltak egy ideig aztán ugyan ezért kitették. A jobbik hatalmi csatározások szinhelye lett. Nem lehet pártot építeni kizárásokkal meg kilépésekkel. A szavazóik egy része ezt ugy éli meg hogy beállt a sokat kritizált többi párt bársonyszékes soraiba. Lett egy vona párt ami nem tudott semmit felmutatni az elmúlt 4 év ellenzékéségéből noha azt igérte hogy majd ők megmutatják.
Egy kis cigányozás, burkolt zsidózás még megtartja a hivek egy részért, de szavazatokat nem tudott szerezni.
A szoc-libektől azért nem mert ott már 2010-ben is csak az ősgyülölettel és őshittel biró kemény ma maradt meg, a fidesztől meg azért nem mert egy rezsicsökentéssel szemben nem lehet kampányolni. Ráaádsul a fidesz vette a bátorságot és olyan rednszerehez is hozzányúlt amihez eddig senki sem mert, holott igény volt rá.
Erre jött a válasza a jobbiknak, a "radikális középpárt" demagógia, ami lássuk be hülyeség.
A jobbik azon a helyen ahová 2010-ben sorolata magát nem tudott növekedni (már nincs azaon a helyen potenciál, csak ha szocik maradtak volna nővekedhetett volna az a tábor) az uj szolidabb poszt, ugyan lehet hozhat némi szavaztót de a radikálisbbak viszont elfordulhatnak.
A jobbik csak akkor tudna növekedni ha a fidesz is elkurná mint fletó, de ha csak végignézünk az országon, messze nincs akkora elegedetlenség mint 2010-ben, és ezt érthető.

♔batyu♔ 2014.01.22. 08:48:50

@visszakettopadlogaz: 2015-ben már látszódni fog, hogy a helyzet tényleg olyan biztató, ahogy most Orbánék médiája állítja, vagy jön a balliberális módszer, a feltuningolt 2014-es év költségeit 2015-2016-ban kell vissza fizetni.

Mert ha előbbi, akkor a Orbánék 2018-ban tarolni fognak.

Konzervatív0 2014.01.22. 08:52:00

Az csak találgatás hogy mi lenne. Nyilván jelentősége van a jelőltállításnak, de inkább negatív értelemben. Egy rossz jelölt szavazatokat vihet el.
A jobbik egyéni esélyei nagyon gyengék, és ne feledjük 2010-ben a 2 fordulósban sem igazán tudott egyéniben virítani a jobbik. Ennek azaz oka, hogy egyedül van a paletta adott részén. A fidesznek nincs szüksége rájuk (még) a szoc-lib meg ugyan még az ördöggel is cimborlána 1 plusz 1% szavazatért, de kisebb falukat leszímtva országos szinten sem a jobbik, sem pedig a szoc-libek nem tehetik meg hogy összefognak. Ez nehezen magyarázható dolog lenne mind a 2 pártnak.
Maradt az a tizen x százalék amit egy jobbik jelölt össze tud szedni jó esetben és egy jó körzetben, amivel pedig nyerni nem lehet.

♔batyu♔ 2014.01.22. 08:56:53

@Konzervatív0: Ennek nem sok értelme van, mert ellenzékben a tiltakozásokon, vagy egyetértéseken kívül érdemben nem sokat tehetsz.

Ráadásul a Jobbik elég jól jelen van, EP képviselőik pld. annyira aktívak, hogy még én is gondolkodom azon, hogy a fideszes EP képviselő helyett most jobbikosra kellene szavaznom. Ugyanígy cigány stratégiájuk letisztultabb,a jobbikos polgármesterek hatékonyak, a cigányokat helyi szinten sikeresen integrálják, a helyi közbiztonságot nem nagyobb rendőri megjelenéssel, hanem az integrálással javítják. (Pld. Gyöngyöspata, amely lassan vissza kapja régi fényét).

Atrox 2014.01.22. 08:57:02

A fenti és majd minden mostanában megjelenő fejtegetésben szerintem van egy logikai hiba. Az MSZP-Együtt-PM-DK-Liberálisok lista támogatottsága nem egyenlő ezen pártok külön-külön mért támogatottságuk összegével, hanem annál kisebb, sőt, még protest szavazatokat is generálnak. Ebben a listában vannak olyan arcok, akik eltántorítanak többeket attól, hogy rájuk szavazzanak, noha egyébként külön-külön valamelyiket támogatnák. Ráadásul "kitermelődött" az eddig bizonytalanok közül egy olyan réteg, aki mindenképpen ez ellen a lista ellen fog szavazni, megtámogatva ezzel a Fidesz, Jobbik vagy LMP erejét. De ez majd a szavazásnál úgyis kiderül.

konrada 2014.01.22. 09:03:59

@Konzervatív0:
...meg ne felejtsük el, hogy nagyobbak lettek a körzetek, így csökkent azok száma, amelyekben viszonylagos homegenitás van. Azaz csökkeni fog arányaiban akár a radikális, akár a baloldali, vagy a polgári túlsúlyozottság, magyarán: kevésbé fog kilógni egy-egy körzet az országos trendből.

háténimmár 2014.01.22. 09:04:44

Ne felejtsük el, hogy a jobbikra szavazni csak bizonyos körökben "trendi".
Aki a körön kívüli társadalmi csoportban él, az kussol és a függönnyel takart cellában húzza az X-et a jobbikra.
Mindig mindehol alámérik őket pont emiatt. Akár még meglepetést is okozhat.

Ja és élő példa egy vidéki kisvárosból:
Közszolgáltatásban dolgozó anyuka és egyben családfenntartó, mivel apuka munkanélküli.
Apuka beáll a jobbik helyi szervezetébe. Polgimesterbácsi szól anyukának, hogy beszélje meg odahaza apukával, hogy fejezze be ezt a jobbikos bohóckodást, mert esetleg anyuka véletlenül el találja veszíteni az állását és akkor a kis család éhen talál halni.

Ó mondd, Te kit (mit) választanál...
Mármint egy ilyen konkrét helyzetben.

♔batyu♔ 2014.01.22. 09:08:22

@háténimmár: Fasza polgármester lehet, valószínűleg "demokrata".

Ha anyukának van esze helyesel, de a polgármester legerősebb konkurensére szavaz. Ha megbukott, akkor nem tudja kirúgni, kinyalhatja.

háténimmár 2014.01.22. 09:10:55

@♔batyu♔:
Okéoké, szavazni titiben bárkire lehet. De így egy mikrokörnyezetben egy aktivistával kevesebb van az ellenoldalon és ez akár mínusz sok szavazat is lehet.
És még ezt a pletykát sem illik elterjeszteni, mert ha viszzajut az elkövető fülébe, akkor is rezeg a léc a közállásban.

És gondolom ilyen helyzetből országosan nem egy van, mint ahogy nem is csak a jobbikot gyengítik az ilyen helyzetek természetesen, hanem bármelyik ellenoldalt, aki ellen az adott földtajzi helyen szólnak.

♔batyu♔ 2014.01.22. 09:20:42

@háténimmár: Szerintem azért annyira nem, mert ha apuka kilép a jobbikból, szavazatát akkor is oda adja le. A helyi jobbikos "operatív erők" szempontjából pedig nem sokat számít, az emberek többsége nem a helyi pm által ellenőrzött helyen dolgozik.

Én is jártam így, meg vagy 15 éve egy Magyar Nemzet miatt "szólt be" egy szadeszos. A dolog nyilván jelentéktelen, de megerősítette bennem, hogy liberálisra NEM.

Jól megfigyelhető egyébként, hogy itt a blogokon is a balliberális réteg az, aki kevésbé fogadja el azt, hogy létezik nem ballibsi álláspont is , sőt ezt bűnnek tartja. Ezek még benne élnek abban, hogy akinek más véleménye van, az bűnöző. A libsik dettó, hiszen MSZP tagokból lettek a libsik is.

nnnnnnnn 2014.01.22. 09:29:15

az a baj a jobbikos szavazók egy része pár éve még maszopnyik volt. én nem bízok bennük.

Konzervatív0 2014.01.22. 09:42:29

@♔batyu♔: Én tisztában vagyok vele ellenzékben milyen lehetőégei vannak egy pártnak, viszont 2010-ben a szavazóiknak azt igérték hogy ha ők bejutnak majd szétcsapnak meg miegymás. Nem megvalósítható igéretet tettek, amit nem is tudtak betartani. Ill ha ők nem is így értették a válaszók ezt vették le a kommunikációjukból. Nem egy jobbikossal beszéltem anno aki kifejezetten ezt értette ki a kommunikációkból.
Erre akartam célozni.

Balt 2014.01.22. 09:47:03

@Atrox: Egyetértek. Bizony, a zösszefogás (Együtt 2004) a Fideszt arányosan erősíti, magyarul: az erőviszonyok (Fidesz szemszögéből) legrosszabb esetben is változatlanok, mintha Gyurcsány külön indulna.

Konzervatív0 2014.01.22. 10:00:49

@Balt: A szocik ezt is elkúrták :)
Ha csak egynéni körzetekben egyeznek meg de marad mindenki saját pártlistán, akkor jobban kommunikálható lett volna a szavazóiknak, de így sokan fogják a fejüket.
De ugye fontosabb az hogy ki ne maradjon a parlamentből sem feltó sem bajnai sem mások, mert ugye saját listán erős kihivás lett volna legtöbbjüknek az 5%.

háténimmár 2014.01.22. 10:03:46

@Konzervatív0: az a baj, hogy az emberek azt sem tudjak, mi tortenik a parlamentben.
A hirado es a blikk is csak a bulvarrol szol, honnan is tudhatna a tomeg.

Aki meg azt varta egy 2/3-os parlamentben hogy egy radikalis torpepart felrobbantja (atvitt es szoszerinti etelemben) az ugy is menthetetlen.

Nem vagyok jobik hivo, sot, nem hiszem, hogy a globalis problemakat jobban meg tudnak oldani, miutan kis orszag vagyunk, hogy sokmindennek ne egyszeruen hanyattfekudjunk. A nagyok kikenyszeritik, barki is legyen hatalmon.
Viszont a lokalis problemakat akar meg meg is oldhatjak, vagy legalabbis kozelebb visznek a megoldashoz.

Es ami mellettuk szol, az az, hogy az eddigi sarbanfetrengesbol kimaradtak, relative meg tisztanak mondhatok. Egy eselyt megerdemelnek, a tobbi mar mind megkapta es el is jatszotta.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.01.22. 10:07:18

@háténimmár: Ott a pont!
Pláne utolsó két mondat,ami az én véleményemet is tükrözi.

2014.01.22. 10:15:48

@háténimmár: 2010-es választásokon nővérem iskolájában (megyeszékhely)az mszp-s iskolavezető kerek-perec megmondta, hogy kéri a kopogtatócédulákat és aki nem rá szavaz majd (ha megtudja), az repül...

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:16:04

@háténimmár:
A jobbik?Aki szerint az iszlám a fény az alagút végén?Ugye viccelsz.
A jobbikkal csak a leépülés, és a sötétség vár ránk.
Különösen hibás vonának az a dumája, miszerint az összes külföldön élő magyar a fidesz/mszp üldözte el, és valójában ők mind jobbikosok.
Majd pont a jobbikrea fognak szavazni, hogy eu-tagságuktól megfosztva haza kelljen menniük.
Hát hülye ez az ember.

Amatőr 2014.01.22. 10:21:54

@Atrox: "Az MSZP-Együtt-PM-DK-Liberálisok lista támogatottsága nem egyenlő ezen pártok külön-külön mért támogatottságuk összegével, hanem annál kisebb, sőt, még protest szavazatokat is generálnak."

Így igaz! Sőt!
És ezek a biztosan szavazók, ha nem a nagy ötöst támogatják, akkor közel sem biztos, hogy a fideszre adják a voksukat. Mert téved az, aki úgy képzeli, hogy a gyurcsányék fideszre öntött mocska nem fial meg! Dehogynem! A protest szavazók egy markáns része - amelyik bizony zsidózik is és cigányozik is - valószínű, hogy a radikálisokat választja.

háténimmár 2014.01.22. 10:23:08

@Sexual Harassment Panda:
Igazad van sokmindenben, bár szűrtek az információk amik eljutnak hozzád (vagy a szövegértésed szelektív)
Induljunk ki abból, hogy a fidesznek szar az érvelése és sok esetben nem mond igazat a kampánybeszédeiben. Oké.

Akkor most elemezzük a Fidesz hasonló dumáit, majd a nagy összeborulósisokat is.
Kapisgálod?

Mint írtam, nem vagyok jobbik fan.
Mint írtam, nem hiszem, hogy a nemzetközi politikai dolgokban jobbak lennének, de hiszem, hogy rosszabbak sem, az eddigiek is csak lefeküdtek annak, akinek éppen muszáj volt, azt bárki meg tudja tenni, még akár a jobbik is.

De: A lokális problémamegoldásban a jobbik vezette települések élenjárnak (fényévekkel a többi párt előtt) és a probléma kommunikációjában is jobbak.

Hogy mit tudnának tenni országos szinten, nem tudom.

De hogy a másik két nagy semmit nem tesz, azt tudom, hiszen láttam.

És ez a nem mindegy. Lehet itt fasisztázni meg nácizni (bár néha nem ártana ismerni a szavak jelentését), de elvitatni nem lehet azt, hogy kurva nagy gond van itthon. És Ők legalább kimondják, ami azt jelenti, hogy felismerik. És a felismerés az első lépcső a megoldáshoz.
Az ellenfeleik meg ebben csak a pincelépcsőt találták meg és jutnak egyre lejjebb.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:24:03

@Amatőr: és ebből fpg profitálni az lmp.Ők pont a jobbiktól szipkázhatnak.

háténimmár 2014.01.22. 10:24:34

@háténimmár:

elrontottam:

"Induljunk ki abból, hogy a fidesznek szar az érvelése és sok esetben nem mond igazat a kampánybeszédeiben. Oké."

Természetesen ebben a mondatban a fidesz helyett a Jobbikot alartam írni, így még értelme is lenne talán :)))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.01.22. 10:27:07

Persze vannak hibáik de egyelőre még mindig ők.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:27:24

@háténimmár:
Valóban, a jobbiknak vannak jó ötletei, cxsak éppen a zsidózás felvállalhatatlan!Szerinted meddíg maradna a helyé, európa közepén egy anticionista kormány?
Kurva gyorsan térdrekényszerítenék, ezt elhiheted.Főleg, hogy az a barom ki akare lépni az euból, nátóból, imf-ből.
Nem vagyunk azért akkora hatalom, csak a kurucinfón.
De szerintem csaka szája nagy, tudja hogy tét nélkül fröcsög, nem lesz kormányzó erő, kivéve ha lefekszik a fidesznek.Szépen befogja a pofáját, visszavesz arcból, a fő zsidózókat kibasszák, és beolvadnak a fideszbe.

Tapmancs 2014.01.22. 10:30:29

@Konzervatív0: Mondjuk kíváncsi volnék hogy a kétharmad ellen mit lehetne törvényesen tenni. Az mindenesetre sokatmondó hogy a Jobbik vezeti a hozzászólások számát egy képviselőre vonatkoztatva.

Amatőr 2014.01.22. 10:31:35

@háténimmár: "Mindig mindehol alámérik őket pont emiatt. Akár még meglepetést is okozhat."

Tudod, ez a fütyörészés az éjszakai erdőben; az a helyzet, hogy többé-kevésbé az egész politikai paletta fél a jobbik megerősödésétől! És akkor nem csak az un. demokratikus baloldal, de az EU tehetősebbik fele is kénytelen lenne összezárni! (lásd Haider)

Aztán, hogy a szűk politikai és gazdasági elit, vagy az elégedetlen plebsz akarata érvényesül? Általában inkább az előbbi. De az az egy-két más eset bizony eléggé sokba szokott kerülni....

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:34:13

@Amatőr: így van.Erre céloztam, ha a jobbik nagyon keménykedik, gyakorlatilag a sorsa a fidesz-mszp kezében van.HA összeállna egy mszp-koalíció, a jobbikot megfolytanák, ha úgy megerősödne.Ez csak elmélet, a gyakorlatban nem fognak megerősödni.Legyen mondjuk 20%-uk.És?

Amatőr 2014.01.22. 10:37:35

@Sexual Harassment Panda: "Különösen hibás vonának az a dumája, miszerint az összes külföldön élő magyar a fidesz/mszp üldözte el, és valójában ők mind jobbikosok."

Azon mindenesetre gondolkodj el; amíg a kettős állampolgáraink szavazását megkönnyíti a választási törvény, addig a külföldön (is) élő magyar állampolgárokét megnehezíti! (csak a külképviseleteken szavazhatnak, ami esetenként sok száz km-re van a lakhelyüktől)

Konzervatív0 2014.01.22. 10:38:18

@háténimmár: Akár meg is oldhatják a kisebb gondokat... bááár...
Egy községben a helyi testület fele jobbikos lett a másik fele meg a szokásos szoci. Azóta a községben csak az egymás anyázása megy, kölcsönesen tesznek egymás családtagjai alá pro és kontra, külön ünneplenek ahol egymást anyázzák. A testületi üléseken mindennemű konstruktivitás vagy a jó érdekében való megyegyezésre hajlam hiányzik mind a 2 oldalból.
Azt gondolom hogy ez a lövészárokharc nem igazán érdeke a községnek és föleg nem oldja meg a helyi gondokat.

"Es ami mellettuk szol, az az, hogy az eddigi sarbanfetrengesbol kimaradtak, relative meg tisztanak mondhatok"
Talán igen talán nem.
Kicsit nehezen értelmezhetőek a kizárások, a kilépések és azok kommunikációja. Ez semmivel sem mutat más képet mint egy válságban lévő prátocska belső csatározásai.
Aztán akomminikáció:
XY zsidó, de nem baj, mert ez is mutaja hogynekünk nem a zsidókkal vana gondunk, azátn jól kizárjuk és lejön a kurucon hogy a büdös zsidó...
szóval ezel olyan visszás dolgok.
VAgy nézzük a jobbik pénzügyi köreit, támogatóit... hát itt is vanna érdekes dolgok, ami bemossa a többi párt közé őket.
Ezek nékkül a dolgok nélkül elfogadném, hogy tiszták tudtak maradni ...

Amatőr 2014.01.22. 10:39:21

@Sexual Harassment Panda: " és ebből fpg profitálni az lmp.Ők pont a jobbiktól szipkázhatnak. "

Könnyen lehet! És nem is baj!
Virágozzék száz virág!

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:39:41

@Amatőr: ezt értem, és emiatt szívok én is, mert fogalmam sincs hogyan tudok szavazni, hol kell regisztráljak, de ettől még hibás az, hoggy mindenki jobbikos.Szerintem ez önáltatás hogy a jobbik fog kormányt allakítani, és lesz nagy pofáraesés.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.22. 10:43:39

A kérdés pontosabban az, hogy nyerhet-e a Jobbik és az MSZP-s összefogás összesen 10 egyéni körzetet vagy megint tarol a Fidesz.

Amatőr 2014.01.22. 10:43:46

@Sexual Harassment Panda: "Valóban, a jobbiknak vannak jó ötletei, cxsak éppen a zsidózás felvállalhatatlan"

Már hogy lenne az? Minden EU-s országban léteznek radikális, sőt neonáci szervezetek és a lakosság egy jelentős ( ha nem a jelentősebb) része vastagon rasszista! Utálják a bevándorlókat, a cigányokat, a zsidókat és még akit lehet.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:45:39

@Amatőr: az lehet, csak épen hivatalosan ezt nem közlik!Rasszizmus mindenhol van, nálunk semmivel sem több mint máshol, csak éppen nem az a kormányzati álláspont.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:46:49

@Online Távmunkás: miért gondolja mindenki hogy a választások már eldőltek?A jobbik kormányzására nagyon kevés az esély, az lmpp- re szintén, esetleg bejutnak a parlamentbe, de a fidesz vs összefogás már eldőlt?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.22. 10:47:11

@Huncutkukac: A főiskolások, egyetemisták most is szavazókorúak és a Jobbik nem vezet toronymagasan, hanem nagyjából holtversenyben a Fidesszel. És ahogy öregszik az ember, úgy lesz neki egyre kevésbé szimpatikus a Jobbik.

Amatőr 2014.01.22. 10:49:25

@Tapmancs: "Az mindenesetre sokatmondó hogy a Jobbik vezeti a hozzászólások számát egy képviselőre vonatkoztatva. "

Ha sok mindenben nem is értek velük egyet, azt azért el kell ismerni, hogy nem zsírtahó agyzsugorított pártkatonák ülnek a soraikban! Hanem kiművelt, értelmes politikusok. Akiknek nem teher, sőt megoldhatatlan feladat gondolatokat megfogalmazni, valamint elmondani.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 10:51:38

@Amatőr: kiművelt, értelmes politikusok??Ki??Pl volner?vagy gyöngyösi?Szerintem inklább kőkenmény nácik.
Igazi barmok.Lépjünk ki az euból!remek!milyen szívesen élnénk megint vasfüggöny mögött albánia szintjén!

hansoloo 2014.01.22. 10:52:32

Horn Gabi írhatna egy postot, hogy mikor kíván az SZDSZ 1,2 milliárdos adósságaval foglalkozni... Ha már ilyen aktív lett az intézete. Biztos sokakat érdekelne. Jobban, mint a szakmai hibáktól hemzsegő elemzéseik.

Amatőr 2014.01.22. 10:53:44

@Sexual Harassment Panda: "HA összeállna egy mszp-koalíció..."

Annyira azért nem hülye az orbán! Az mszp nevű vírus felturbózva a libsikkel pusztítóbb, mint a pestis! Akkor a fidesznek annyi!(mint a millának és a többi csatlósnak. Kuka.)

Konzervatív0 2014.01.22. 10:55:12

@Tapmancs: Ez nem 2/3 kérdése. Az ellenzék sehol sem bír több haátssal. EZen hatérok között szépen lavirozott a jobbik.
A probléma nem is ez, hanem, hogy azt igérték az embereknek, hogy csak jussanak be, majd rendet tesznek.
Volt olyan jobbik szavazó akivel beszélgettem és azért vázoltam neki ne számitson arra hogy ellenzékből ki lehet forgatni a parlamentet a sarkaiból, de nem tudtam meggyőzni mert a Posta ferenc vagy aki a tököm az előadásában nem ezt mondta.
No eszt már akkor amikor megigérték tudniuk kellett hogy nem fog menni.

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.01.22. 10:56:26

ha így halad a zindex, origo meg társai igen, még azok elmennek rájuk szavazni akik kiábrándultak, vagy nem akartak elmenni, pedig Vona beszéde gyenge volt, legalábbis a nagyobb része

a folyamatos nácizás, fikázás, démonizálás nagyon kontraproduktív

a "liberális"-nak mondott újságírás is...elég elolvasni pár kommentet, már ahol a nagyon demokraták engedik a cikkek alatt(pl. az origón, ami a jogos önvédelemről szólt)

Amatőr 2014.01.22. 10:58:18

@Sexual Harassment Panda: " de ettől még hibás az, hoggy mindenki jobbikos.Szerintem ez önáltatás hogy a jobbik fog kormányt allakítani, és lesz nagy pofáraesés. "

Ezt a hülyeséget (bocs) hol olvastad? Ki írta? A jobbik hatalomra kerülése hagymázas álom. A megerősödése pedig realitás. Ami nem ugyanaz!

HunMag 2014.01.22. 10:59:00

Rolika: nagy hiba a Jobbikot lebecsülni, nem csak a "demokratikus ellenzék" szavazói közt vannak rejtőzködő szavazók, akik a felméréseknél nem nyilatkoznak, hanem a Jobbik szimpatizánsok közt is...

amíg az eddig kormányon levő pártok valamennyien lejáratják magukat, mivel sorozatosan s...et csinálnak a szájukból, addig a Jobbik-nál ez nem figyelhető meg, a gittegylet EU nem igen tehetne semmit sem, ha választást nyernének, mint ahogy Ausztria és Haider esetében sem tudott tenni semmit, csupán mázlija volt, hogy Haidert eltették láb alól...

Amatőr 2014.01.22. 10:59:59

@Sexual Harassment Panda: "....sak éppen nem az a kormányzati álláspont."

Miért, szerinted nálunk az?

Amatőr 2014.01.22. 11:02:36

@Sexual Harassment Panda: " kiművelt, értelmes politikusok??Ki??Pl volner?vagy gyöngyösi?Szerintem inklább kőkenmény nácik."

Sajnálom Barátom, de a ketrtő nem zárja ki egymást. Az csak önámítás, ha szerinted egy náci nem lehet kiművelt és értelmes. Sőt, öngól!

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 11:04:41

@Amatőr:
""....sak éppen nem az a kormányzati álláspont."

Miért, szerinted nálunk az?"
Newm, de a jobbiknak az.

A jobbik hangoztatja folyamatosan, hogy ők bizony kormányozni fognak.
Szerintem ez az önámítás.

Amatőr 2014.01.22. 11:11:48

@Sexual Harassment Panda: "A jobbik hangoztatja folyamatosan, hogy ők bizony kormányozni fognak.
Szerintem ez az önámítás. "

Ugyan-ugyan királyfi, Te még hiszel a mesében?
Mégis mit mondjanak? Mi sohasem kerülünk hatalomra, mert nácik vagyunk? Ennél lényegesen több eszük van. És ezért veszélyesek igazán.
Az elborult elméjű csurka szinte csak tahóbunkóval vette magát körül. El is tűnt a süllyesztőben a miép.
A jobbik képes értelmesen, közérthetően fogalmazni. Színvonalasan. És ez a baj!

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.01.22. 11:15:25

@Sexual Harassment Panda:

ez a választási kampány része, ők is tudják, hogy nem fognak kormányozni

a mérsékeltebb szavazóik is tudják

de van egy réteg aki még mindég gyors, hatékony, azonnali megoldásokat vár

például akiknek a 10 éves lányuk a 14 éves hozé rikkárdóval kénytelen egy osztályba járni

vagy akik nem találnak rendes munkát, pedig abból akarják eltartani a családjukat

vagy akik unják a rendőrség "munkáját"(tisztelet a nagyon kevés kivételnek)

elhiszem, hogy sokaknak ez nem probléma mert burokban élnek vhol

ő miattuk fognak jobbikos parlamenti képviselők ülni a zországházban

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 11:16:55

@Amatőr: nem baj.A jobbikra szükség van.
Csak kormányra ne kerüljenek.

Hol kell regisztrálnia külföldön élő, magyarországi címmel rendelkező állampolgároknak?

Balt 2014.01.22. 11:17:54

@Sexual Harassment Panda: Mondjuk a reklámot rendesen megcsinálták nekik az angolok, akár megy Vona Londonba, akár nem. :) :(

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.01.22. 11:18:36

@Sexual Harassment Panda: Az utóbbi 6-7 évben soha egy pillanatig sem állt úgy a pártok népszerűsége, hogy ne Fidesz-többséget mutasson.
A választókörzeteket úgy szabták át, hogy a baloldali körzetekhez jobboldali részeket csaptak hozzá, ha megnézed a korábbi választóköri eredményeket, akkor kiderül, hogy az új körzethatárok felében sose nyert baloldali jelölt.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 11:19:23

@Mojzes Pál:
Én ezeket a problémákat tökéletesen átérzem.
Itt lakom jelenleg egy 1500 fős faluban, Észak Rajna-Vesztfáliában, és, hát, ahogy elnézem, az emberek nagyon jól élnek, és mindíg mesélem nekik, hogy el sem tudják képzelni, milyen lehet olyan romák között élni, akik nem akarnak beilleszkedni, undorító körülmények között élnek, és 5 euróért megölnek.
És valóban nem tudják elképzelni!

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 11:20:32

@Balt: szerintem nem megy, remélem kitiltják.
Bár az, hogy minden külföldön élőt a fidesz/mszp üldüzütt el, eléggé kamu, nem hiszem hogy van olyan aki ezt beszopja.

Amatőr 2014.01.22. 11:21:23

@Sexual Harassment Panda: " nem baj.A jobbikra szükség van.
Csak kormányra ne kerüljenek."

Így igaz!

"Hol kell regisztrálnia külföldön élő, magyarországi címmel rendelkező állampolgároknak? "

A külképviseleteken; követség, konzulátus.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 11:28:26

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Köszönöm, megtörtént.

Neked mi a véleményed a jobbikról?
Kormányozni fognak?Erősödni?Gyengülni?Koalíció?

laci_52 2014.01.22. 11:39:39

Vegyük már észre, hogy a képviselők számának csökkentése és az új választási rendszer a Jobbik visszaszorítására (is) irányult. Meg is lesz az eredmény: nem lesz 20-nál több képviselőjük a parlamentben.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 11:51:51

@laci_52: meg az lmp miatt is.
A fidesz igazából szerintem a jobbiknak nem koalíciós partner, hanem alattomos, sunyi veszély.

2014.01.22. 12:21:43

Ahogy átrajzolták a választási körzeteket, még fidesz háromnegyed is lehet, ha kevesen mennek el szavazni. S akkor kitehetjük a határra a táblát, hogy 'Magyarország eladva'.

Az lmp várhatóan nem jut be a parlamentbe, a bal-koalíció valószínűleg marad egy kisebb tömb a narancsokhoz viszonyítva, tőlük pár képviselővel lemaradva lesz a jobbik. Így alakul ki egy tulajdonképpen 3 pártot tömörítő, valójában egypártrendszer uralma alatt álló országunk.

WORST CASE SCENARIO: a fidesz megoldja, hogy a halottak is szavazhassanak (de ja vu?) és lesz négyötödük, vagy lesz egy teljes egypártrendszerünk. Kérdés ehhez mit szólnának nyugaton, hogy egy másik párt sem jut be a parlamentbe...

E.Csaba 2014.01.22. 12:30:08

@Huncutkukac: A gimnazisták, főiskolások, vagyis a fiatal generáció körében jellemzően népszerűek a radikális pártok, de ezt a nagyobbik része kinövi, mert "benő a fejük lágya". Tehát ne számolj azzal, hogy a Jobbik valami hatalmas eredményt fog elérni 5 év múlva, mert a szélsőségesek mindig kevesen vannak a társadalomban, azért, amit a megnevezés (szélsőség) is sugall: eltérnek a nagy átlagtól.

sakis 2014.01.22. 13:07:18

@Atrox: "Az MSZP-Együtt-PM-DK-Liberálisok lista támogatottsága nem egyenlő ezen pártok külön-külön mért támogatottságuk összegével, hanem annál kisebb, sőt, még protest szavazatokat is generálnak. " Ez a fidesz-jobbik-ot jellemző rossz helyzetfelismerésből származó álltalános fishfull thinking. A baloldali összefogás szereplőinek támogatói között jóval kisebb a különbség, minthogy a rezsim leváltásának reményében finnyáskodnának egyik-másik többé, vagy kevésbe, de egyértelműen levitézlet szereplő megjelenése ellen. Sőt ez a remény, illetve egységesség (egyébként meglehetősen halvány) sugárzása új, bizonytalan szavazatokat is szerezhet számukra.

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 13:11:04

@sakis: milyen kedvesen osszemosod a fideszt a jobbikkal...
teljesen alaptalanul.

Huncutkukac (törölt) 2014.01.22. 13:17:26

@E.Csaba:

Nincs igazad.
Nem fogja kinőni, mert NEM LESZ más alternatíva.

A két szarkupac hosszútávon sem lesz képes gazdaságilag rendbe tenni az országot!
Előbb-utóbb az átlag, a politikától elfordult polgár is rájön, hogy
hiába ad bizalmat bármelyik politikai halmaznak, rendre átverik, hülyének nézik!

Közben pedig elszáll a lehetőség, egyre lejjebb csúszik az életszínvonala - mert például nem lehet a végtelenségig rizsát csökkenteni -, egyre nő az ár/bér olló, elfogy a közmunka, stb. stb. stb.

Ha a Jobbik kicsit visszavesz a radikális dumából, és felmutat egy lehetséges alternatívát, akkor lehet, hogy nem 4, de 8 év múlva tuti befutó lehet!

Sexual Harassment Panda 2014.01.22. 13:28:24

@Huncutkukac: de igen.kinovi.
es ne nagyon menjunk bele abba hogy a jobbik feltetelezese igaz e egyaltalan.azt hogy ok a legnepszerubbek azt ok hangoztatjak.es hogy mi lesz 4, 8 ev mulva..

Amatőr 2014.01.22. 13:33:24

@sakis: "Ez a fidesz-jobbik-ot jellemző rossz helyzetfelismerésből származó álltalános fishfull thinking. A baloldali összefogás szereplőinek támogatói között jóval kisebb a különbség, minthogy a rezsim leváltásának reményében finnyáskodnának egyik-másik többé, vagy kevésbe, de egyértelműen levitézlet szereplő megjelenése ellen."

Ennyire azért nem kellene alábecsülni a baloldali gondolkodású (!) plebsz értelmi képességét!Politikai igényességét!
Választási programnak, jövőképnek talán kevés az "Elkergetjük orbán viktort"!
Ennél azért a talponállók népe is többet igényelne!
Mert jó, rendben van, elkergetitek. És aztán? Olcsóbb lesz a kenyér és a kisfröccs? Mert ez a húsba vágó kérdés, a többi csak intellektuális hablaty!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.01.22. 14:05:44

@Huncutkukac: "Ha a Jobbik kicsit visszavesz a radikális dumából"

Elhiszem, hogy a Szemlőhegy utcából leereszkedve az S8-as Audi sötétített üvegén keresztül nagyon radikálisnak tűnik. De borsod megyében lehet felfedeznéd a valóságtartalmát.

Orván Biktor 2014.01.22. 14:41:42

@Sexual Harassment Panda: Szerintem a jobbik szavazóinak nagy része nem lázadozó hülyegyerek, sokkal inkább az elmúlt huszonnégyév' csalódott állampolgárai.

Huncutkukac (törölt) 2014.01.22. 14:43:42

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik):

Nyitott kapukat döngetsz!
Egyrészt Székesfehérváron élek és nem a Szemlőhegyi úton, másrészt Jobbik szimpatizáns vagyok.

Gy_A 2014.01.22. 14:48:31

@sakis: "fishfull thinking" - ez azért elég jó volt :) További javasolt drendy kifejezések: "drainstorming", "smart-up", "exit-pool"

E.Csaba 2014.01.22. 15:07:44

@Huncutkukac: "Ha a Jobbik kicsit visszavesz a radikális dumából, és felmutat egy lehetséges alternatívát, akkor lehet, hogy nem 4, de 8 év múlva tuti befutó lehet!"
22-es csapdája.Azt tagadná meg, ami létrejöttének forrása: a radikalizmusra való igény a társadalom egy relative szűk rétegében.Ha ettől elfordul "középre", ami az elfogadottságát növelné, akkor a törzsbázisát, amire épült, többségében elvesztené.Nem hiába alakult meg például az Magyar Hajnal.Nekik már a Jobbik az langyos, ha ennél is jobban nyit középre a Jobbik, akkor már ott van a Fidesz....

háténimmár 2014.01.22. 15:12:09

Arra, hogy ki nő ki az évek alatt milyen radikalista nézetet ne fogadjon senki nagyban.
40 éves vagyok, Budapesten élek, nem élek rosszul, nincs közvetlen kapcsolatom cigánysággal, stb.

És idén először jobbik szavazó leszek, mert a 2 nagyot kizártam a produkciójuk alapján, a jobbiknak pedig utánanéztem-olvastam és nem a libsi nácizás alapján ítéltem meg Őket, hanem a programok és az elmúlt 4 év alapján.

És ha ilyen pedigrével ezt teszem, akkor mit kellene gondolnom arról, akivel személyesen cseszett ki az elmúlt 4/12/20 év bármelyik kormánya, vagy a faluszéli cigánysor közelében lakik és retteg sötétedés után a bezárt házában is?

Az internetes kommentek nem reprezentatív minta ám!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.01.22. 16:26:56

@E.Csaba: Azért nézzük már meg a Jobbik radikalizmusát. Ha a magyar parlamentben valaki kiáll a bevándorlás visszaszorításáért, a külföldiek munkavállalási jogának megkurtításáért, az egy antiszemita náci. Ugyanez Angliában pölö természetes, USA-ról vagy Ausztráliáról nem is beszélve, Svájcot nem is említve.

E.Csaba 2014.01.22. 16:35:06

Nem mondom, hogy ebben nincs igazad.Nem tetszik amit a Britek, az Amerikaiak,Svájciak tesznek, egyáltalán nem vagyok elájulva azoktól a híres angolszász demokráciáktól.Náluk is visszatetsző, és a Jobbiknál.A Jobbiknál azért kényesebb mert ők kihangsúlyozzák az etnikai, vallási különbségeket, míg a fentebb említett államok a szociális körülményekre helyezik a hangsúlyt.Nagy különbség.

Amatőr 2014.01.22. 17:22:45

@E.Csaba: "A Jobbiknál azért kényesebb mert ők kihangsúlyozzák az etnikai, vallási különbségeket, míg a fentebb említett államok a szociális körülményekre helyezik a hangsúlyt.Nagy különbség. "

Nincs igazuk? Amit vérrel és verítékkel évszázadok alatt összeraboltak a gyarmatokon, azt most osztogassák szét a munkanélküli bevándorlók között? Inkább kilépnek!

E.Csaba 2014.01.22. 17:34:16

@Amatőr: "Inkább kilépnek!" Bárcsak megélném, de inkább azt, hogy az Unió végre megtalálja a tökét és az ilyeneknek, köztük Magyarországnak is azt mondaná, hogy tessék csak, kívül tágasabb:Vámok vissza, szabad mozgás nuku, csak vízummal, útlevéllel.Nem lesz flangálás a Csalagúton.Akkor esetleg megtanulnák ezek az államok, hogy mi is az előnye egy régiós gazdasági hatalomhoz tartozni...

Amatőr 2014.01.23. 08:45:53

@E.Csaba: "Bárcsak megélném,..."

És az Neked miért lenne jó?

E.Csaba 2014.01.23. 12:12:36

Azért szeretném megélni, mert elégtételt éreznék, amikor ezek az országok rádöbbenek, hogy amit "elviselhetetlen" hátránynak gondolnak az EU-tagság miatt azok valójában elenyészőek az előnyei mellett.
Nem, ez így nem teljesen igaz, valójában az zavar, hogy az EU az ilyen országok miatt tart ott ahol tart: ezek az országok a csatlakozáselőnyeit maximálisan ki akarják használni, mert ügye joguk van hozzá, de a hátrányiból (kötelesség) nem kérnek.Nem érdekük az EU döntéshozatali mechanizmusának megváltoztatása, mert akkor nem lehetne szarakodni Brüsszellel.Nemzeti szuverenitásra hivatkoznak, persze közben bírálják, hogy az EU "béna kacsa". Éppen ezen változtatna az, hogy "Nemzetek Európája" átalakulna "Nemzetek Feletti Európává", csak hát ugye, akkor kussban kellene lenni egy bizonyos pont után, viszont most minden egyes alkalommal mikor egyes politikus "hazafelé" beszél, bele lehet törölni a sarat az EU képébe, hogy ez se jó, az se jó, stb.

Amatőr 2014.01.23. 13:52:24

@E.Csaba: "Azért szeretném megélni, mert elégtételt éreznék...."

E' bi'on má' baj!
Tudod, én is a plebsz szerves része vagyok és csak magamból indulok ki.
Nekem - egyenlőre - fontosabb, hogy éljek. Legyen mit ennem, a szeretteim ne csak az első nyugdíjukat tudják felvenni,teljen nyaralásra, esetleg benzinre, stb. Tudom, földhözragadt vágyak! És ha majd ezek meglesznek, akkor esetleg nekem is fontos lesz az elégtétel.

Mert ma kisebb gondom is nagyobb annál....És hiszed, vagy nem, belőlünk van több!

E.Csaba 2014.01.23. 14:08:13

@Amatőr: Nekem is ugyanazok a problémáim, mint Neked,ha úgy tetszik a plebszből is a plebszebbek közé tartozom, tehát nem egy "elefántcsont-toronyból nézem a világot a külső egyszerű hatásoktól függetlenül, de ez nem ok arra, hogy ne foglalkozzam olyan kérdésekkel, amit befolyásolni nem, vagy csak minimálisan tudok. Vannak gondolataim, véleményem történésekről, eseményekről és azt hiszem, hogy hosszú távon ezek a kérdések alapvetően befolyásolják a hétköznapi problémáimat is.
Ha "földhözragadt" lennél, akkor nem vennéd a fáradságot, hogy a hozzám hasonlók kommentjeire válaszolj, tehát valójában téged sem hagynak teljesen hidegen ezek a kérdések:-)

Amatőr 2014.01.24. 10:16:09

@E.Csaba: "Ha "földhözragadt" lennél, akkor nem vennéd a fáradságot, hogy a hozzám hasonlók kommentjeire válaszolj, tehát valójában téged sem hagynak teljesen hidegen ezek a kérdések:-) "

Persze, hogy érdekelnek ezek a kérdések!
Sőt!
De számomra létezik egy fontossági sorrend, ahol az általad említett elégtétel bizony igen-igen hátra van sorolva. És amire nekem már nem valószínű, hogy marad időm és ezt bánom a legkevésbé!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.01.27. 15:47:55

@E.Csaba: "k Magyarországnak is azt mondaná, hogy tessék csak, kívül tágasabb:Vámok vissza..."

Nem fogja, mert szükségük van a piacra, vámok nélkül. Nem érted, de az Uniónak igenis szüksége van ezekre az államokra.
Mint az angol uraknak a megtűrt cselédre, aki behozza a teát, megfőzi az ebédet, dolgozik a földeken.
süti beállítások módosítása